Open Topics

The following contains currently open thesis topics concerning our research areas.

 

Person-centered approach - Humanistische Pädagogik im Informatikunterricht

One focus of our research is the development, application and evaluation of person-centered teaching scenarios and patterns for computer science education at secondary level.

In particular, we see future diploma theses in this area.

» Get more info on the person-centered approach


"Patterns - Weiterentwicklung und Implementierung von Unterrichtsmustern"

Our research on educational patterns, so-called patterns, is based on a combination of semi-formal representations of educational scenarios based on different pattern approaches.

We see potential the further development of these patterns as a possible topic for future graduates.


Effects of educational technologies and/or human-centered design in organizations on raising awareness for sustainability in the context of the ESG [Environmental, Social, Governance] Framework (in cooperation with Deloitte)

(Master Thesis area to be further refined to yield a specific topic)

Kontakt: Renate Motschnig
 

Nachhaltigkeit und ESG –Auswirkungen von educational technologies und human-centered Design in Unternehmen

Es gibt laufend mehr europäische und nationale Vorschriften zum Thema Sustainability.
Diese Arbeit beschäftigt sich damit, wie mit Hilfe von Learning Technolgies Mitarbeiter*innen in Konzernen den
Mehrwert des Themas verstehen lernen und die Motivation der Umsetzung zielgerichtet ankommt.

V o r a u s s e t z u n g e n
Vorkenntnisse ESG & Learning technologies
Interesse an Konzernlandschaften
Bereitschaft, Wissen zu erweitern

Vorgehen

Interviews, Arbeiten mit Fokusgruppen Recherche in Fachliteratur

E r w a r t e t e s  E r g e b n i s
Ausgearbeitete Praxisbeispiele und Best Practices
Identifizierte Erfolgsfaktoren, damit ein Impact für das Thema ESG durch Learning Technolgies in
Konzerlandschaften gegeben ist.